20 lat pomiaru – internet wczoraj i dziś
Badanie Mediapanel obchodzi w tym roku 20-lecie, co oznacza, że już od dwóch dekad Gemius i Polskie Badania Internetu dostarczają na rynek wyniki pomiaru oglądalności witryn internetowych i aplikacji. Przez ten czas zmieniło się samo badanie, ale ewolucję przeszedł również polski świat online. Sprawdziliśmy, jak wyglądał on 20 lat temu, gdy światło dzienne ujrzały pierwsze wyniki badania, a jak prezentuje się współcześnie.
W analizie porównaliśmy pierwsze opublikowane wyniki – za październik 2004 – z danymi za lipiec 2024. Co się zmieniło?
Dynamiczny wzrost rynku
Ostatnie 20 lat przyniosły diametralną zmianę, jeśli chodzi o samą wielkość rynku internetowego w Polsce. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbie prezentowanych w badaniu domen – wzrosła ona z 1 854 w październiku 2004 do 3 229 w lipcu 2004. Stanowi to wzrost aż o 74%. Jeszcze większą różnicę widać w wolumenie aplikacji objętych badaniem – dwie dekady temu pomiarem objęte były zaledwie dwie, podczas gdy obecnie Mediapanel prezentuje wyniki dla 1 166. Zmienił się również układ sił na rynku: jedynie połowa spośród top 100 domen sprzed 20 lat nadal jest obecna w badaniu.
Więcej czasu na witrynach i aplikacjach
Upowszechnienie się internetu, jego wszechobecność i wielość urządzeń, na jakich jest dostępny, w naturalny sposób przełożyły się na wydłużenie czasu, jaki internauci przeznaczają na przeglądanie domen i aplikacji. Łączny czas spędzany online wzrósł w omawianym okresie aż o 1359%, natomiast średni czas przypadający na jednego internautę o 347%.
Ponad trzykrotnie więcej internautów
W październiku 2004 z internetu korzystało nieco ponad 9 mln osób. Znaczący wzrost ich liczby (do blisko 30 mln) nie dziwi. Sprawdziliśmy jednak, jakim zmianom uległ profil internautów oraz struktura widowni online, mając świadomość, że na przestrzeni dwóch dekad zmieniła się również struktura demograficzna populacji Polaków.
20 lat temu internet był przede wszystkim domeną mężczyzn – stanowili oni niemal 55% ogółu internautów. Obecnie większość online stanowią kobiety, choć różnica pomiędzy płciami jest mniej istotna (52% kobiet vs 48% mężczyzn). Największy udział, jeśli chodzi o grupy wiekowe, odnotowali w 2004 r. internauci w wieku 15-25 (41,4%). Obecnie stanowią oni jedynie 12% widowni online, zaś palma pierwszeństwa należy do osób 55+ (24,6%).
Struktura internautów zmieniła się także jeśli chodzi o wielkość miejscowości zamieszkania internautów: 20 lat temu dominującą grupę stanowili mieszkańcy miast do 20 tys. (26,2%), podczas gdy obecnie najbardziej znaczący udział należy do osób mieszkających na wsi (36,8%). Zarówno w 2004 r, jak i dziś, największy odsetek internautów legitymuje się wykształceniem średnim: ich udział wynosi odpowiednio 36,5% oraz 35,9%.
Najaktywniejsze pokolenie
Internauci pomiędzy 15 a 24 rokiem życia nie tylko stanowili w 2004 najliczniejszą grupę wiekową w strukturze widowni online, byli również najbardziej zaangażowani w przeglądane w internecie treści: odpowiadali oni aż za 53% całego czasu spędzanego w sieci. Dwadzieścia lat później przedstawiciele tego samego pokolenia nadal są bardzo aktywni w sieci: dzisiejsi 35 – 44-latkowie generują 20,4% ogółu czasu online.