![](/media/filer_public_thumbnails/filer_public/5b/c2/5bc2ea81-0e9c-4d16-8a7d-04209998c1e7/wybory_cover_mediapanel.png__800x350_q85_crop_subsampling-2.png)
Rekordowa frekwencja przy urnach i…w internecie!
Tegoroczne wybory parlamentarne zmobilizowały rekordową liczbę Polaków do stawienia się przy urnach i oddania głosu. Okazuje się, że towarzyszące elekcji emocje przełożyły się nie tylko na mobilizację w lokalach wyborczych, ale również na zwiększone zainteresowanie informacjami i treściami publicystycznymi.
Analitycy Gemius i PBI przyjrzeli się oglądalności stron i aplikacji z kategorii „Informacje i publicystyka – ogólne” oraz „Informacje lokalne i regionalne” w okresie 1-18 października 2023r.
Powyborcze komentarze
Analiza danych dziennych z kategorii „Informacje i publicystyka – ogólne” oraz „Informacje lokalne i regionalne” wskazała, że największą popularnością wśród internautów cieszyły się powyborcze analizy. 16 października, a więc nazajutrz po wyborach, liczba Realnych Użytkowników na stronach i aplikacjach z omawianych kategorii osiągnęła rekordowe wartości. Więcej osób przeglądało informacje ogólnopolskie (12,2 mln RU) niż lokalne (7,6 mln), łącznie natomiast odnotowaliśmy blisko 14 mln użytkowników, a więc o 43% więcej niż w okresie 1-14 października (okres poprzedzający wybory). W dzień wyborów wartości te wyniosły odpowiednio 11 mln, 6,7 mln oraz 12,9 mln.
![](/media/filer_public/8b/ca/8bca1359-82de-4a1e-91d9-e0b01b1a5287/wybory_ru.png)
Ponad kwadrans na stronach z publicystyką
Powyborczy poniedziałek był także dniem, w którym internauci spędzali na stronach poświęconych informacjom rekordowo dużo czasu. Średni czas na użytkownika (ATS) wyniósł 16 października 16 minut i 44 sekundy, co w stosunku do średniej za 1-14 października stanowiło wzrost o blisko 85%. Zdecydowanie więcej czasu użytkownicy spędzali na stronach ogólnopolskich, niż regionalnych – ATS dla tych pierwszych wyniósł w dniu po wyborach 17 min, podczas gdy dla stron lokalnych były to 3 minuty i 25 sekund. W dniu wyborów wartości te wynosiły nieco ponad 10 minut w przypadku kategorii ogólnej, a także łącznie dla obu kategorii oraz 2 minuty 16 sekund w przypadku stron lokalnych.
![](/media/filer_public/1c/b8/1cb82efe-2eaf-4368-8cf3-d657a1f84b3a/wybory_ats.png)
Skokowy wzrost odsłon
Rekordowe wartości odnotowaliśmy również w przypadku liczby odsłon w analizowanych kategoriach. Na stronach i aplikacjach z kategorii „Informacje i publicystyka – ogólne” 16 października wygenerowano ich 157,8 mln, natomiast na stronach lokalnych i regionalnych – 36,9 mln. Wynik dla obu kategorii łącznie to 194,7 mln, czyli o 164,3% więcej niż średnio w okresie 1-14 października.
![](/media/filer_public/f5/d6/f5d683d0-959d-4086-acc4-cc42127236ad/wybory_views.png)
Więcej kobiet i osób po 30.
16 października, a więc w powyborczy poniedziałek, kobiety stanowiły większość (52,6%) użytkowników stron poświęconych Informacjom i publicystyce. Jeśli chodzi o przedziały wiekowe, najliczniejszą, bo sięgającą 23,1% grupę stanowili internauci w wieku 35-44.
Wyborcze strony internetu
Strona wybory.gov.pl, czyli oficjalny serwis tegorocznych wyborów, gdzie znaleźć można było wszystkie informacje na temat okręgów wyborczych, listy kandydatów, a także – już po wyborach – na bieżąco aktualizowane wyniki, największą oglądalność zanotowała 16 października.
![](/media/filer_public/7a/af/7aaf0d64-768d-42ec-b535-b4b402a15be7/wyborygovpl.png)
Na koniec prezentujemy top 10 brandów z obu omawianych kategorii w okresie 1-16 października 2023.
![](/media/filer_public/f0/35/f0351cad-cf13-4cc5-abd1-58d2a3d8edaf/rankint_ogolne_1-16x23.jpg)
![](/media/filer_public/32/0d/320d1a6e-974c-4ae0-9f9e-205422f7bd7f/ranking_lokale_1-16x23.jpg)