Analizy

Wielkanocne oglądanie telewizji…poza domem!

Trwająca pandemia i związane z nią obostrzenia sugerują, że Polacy powinni spędzić Święta w domu. Czy jednak tak było w rzeczywistości? Gemius przyjrzał się ich zachowaniom przez pryzmat danych z badania Mediapanel. Jak się okazało, wiele osób spędziło Wielkanoc przed telewizorem, ale…niekoniecznie własnym.

Badanie Mediapanel pozawala analizować oglądalność telewizji nie tylko w ujęciu ogólnym, ale również w podziale na aktywność widzów w domu oraz poza nim. Analitycy Gemius przyjrzeli się najpierw, czy Wielkanoc wpłynęła na wzrost konsumpcji telewizji. Z danych wynika, że w świąteczny weekend zwiększyła się zarówno liczba użytkowników, jak i czas spędzany przez nich przed telewizorem. W okresie 29.03 – 11.04 najwięcej osób oglądało telewizję w niedzielę, 4 kwietnia (29,1 mln RU), a w Poniedziałek Wielkanocny robili to najdłużej (6h i 42 min).

Źródło: Mediapanel, 29.03.2021 – 11.04.2021; RU, ATS; TV total

Analiza oglądalności telewizji w domu i poza nim wskazuje wyraźnie, że znaczną część wzrostu przypisać można właśnie konsumpcji Out Of Home. W tym przypadku zwyżki wskaźników są dużo bardziej znaczące – liczba użytkowników, którzy oglądali telewizję poza domem wyniosła 4 kwietnia 11,2 mln, czyli o ponad 4 mln więcej niż średnia dzienna dla pozostałych dni tego tygodnia. Średni czas na użytkownika wynosił w Święta blisko 2h.

Źródło: Mediapanel, 29.03.2021 – 11.04.2021; RU, ATS; TV OOH

Sprawdziliśmy też, w jaki sposób zależność ta prezentuje się w przypadku największych stacji telewizyjnych – TVN, Polsatu oraz TVP1. Oczywiście wszystkie one odnotowały znaczący wzrost liczby użytkowników oglądających TV poza domem, jednak najbardziej widoczny był on w przypadku TVP1 – liczba widzów wzrosła w tym przypadku w stosunku do dnia poprzedniego o 1,6 mln.

Źródło: Mediapanel, 29.03.2021 – 11.04.2021; wybrane stacje: TVN, Polsat, TVP1; RU, TV OOH

Aby sprawdzić, czy ten model konsumowania mediów jest charakterystyczny dla okresów świątecznych, porównaliśmy trendy zaobserwowane podczas Bożego Narodzenia, które również upłynęło Polakom w rzeczywistości lockdownu. Obserwacja potwierdziła się – zarówno liczba użytkowników, jak i czas spędzony przez nich przed telewizorem poza domem zwiększyły się w okresie świątecznym (11,3 mln RU 25 grudnia) oraz w Sylwestra (11,2 mln RU).

Źródło: Mediapanel, 21.12.2020 – 03.01.2021, RU, ATS; TV OOH