Wielkie kino na żądanie
Pozycja platform VOD i OTT jest dziś dobrze ugruntowana na rynku. Przemysł filmowy coraz odważniej zagospodarowuje internet do swoich celów, powstają filmy do wyłącznej dystrybucji online, a obrazy produkowane przez Netflix czy Amazon Prime bez kompleksów konkurują z filmami tradycyjnych wytwórni. Świat kina przeżywał w tym tygodniu swoje święto – w nocy z 10 na 11 marca po raz 96 rozdano nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, popularne Oscary. W tym kontekście postanowiliśmy przyjrzeć się serwisom streamingowym działającym w Polsce. Jaka jest ich popularność i kim są odwiedzający je użytkownicy?
Analiza danych z badania Mediapanel obejmuje serwisy i aplikacje z kategorii „Serwisy VOD i OTT” w lutym 2024. Szczególną uwagę zwrócono na profil odwiedzających je osób. Przy analizie danych VOD i OTT należy pamiętać, że podana liczba realnych użytkowników oznacza liczbę osób odwiedzających daną stronę lub aplikację, nie zaś liczbę aktywnych użytkowników platform / serwisów czy też zarejestrowanych na nich kont.
Ponad połowa internautów korzysta z VOD
Jak wynika z danych, z serwisów i aplikacji streamingowych korzysta w Polsce ok. 18,2 mln osób, a więc ponad 60% internautów i 55,6% użytkowników mediów w ogóle. W lutym 2024 największym udziałem w czasie dla całej kategorii cieszył się NETFLIX (serwis i aplikacja), który odwiedziło 10,7 mln osób. Share of Time w kategorii wyniósł w jego przypadku przeszło 50% - znacząco więcej, niż miało to miejsce w przypadku kolejnych brandów zestawienia. Drugie miejsce należało do aplikacji i serwisów VOD i OTT TVP (SoT w kategorii na poziomie 7,6%), zaś trzecie do DISNEY+ (6,9%), który odotował jednak większą niż TVP liczbę realnych użytkowników.
Użytkownik, a raczej użytkowniczka
Z serwisów VOD i OTT w lutym 2024 korzystało więcej kobiet niż mężczyzn. Stanowiły one 54% wszystkich internautów, odwiedzających strony i aplikacje z tej kategorii. O większym zaangażowaniu internautek na omawianych stronach świadczą również wyższe wskaźniki Affinity Index (103,7) oraz ATS (Average Time Spent, wynoszący 7h 4 m i 7s w skali miesiąca). W przypadku mężczyzn mamy do czynienia z AI na poziomie 96, a więc oznaczającym niedoreprezentację, oraz krótszym średnim czasem spędzonym na przeglądaniu serwisów i aplikacji VOD i OTT (5h 11m i 10s). Każdego dnia serwisy streamingowe odwiedzało średnio 2 mln kobiet i 1,5 mln mężczyzn.
Trzydziestolatkowie i mieszkańcy wsi
Największą grupę użytkowników VOD i OTT pod kątem miejsca ich zamieszkania stanowią mieszkańcy wsi (37%), jest to jednak poziom wynikający z rozkładu tej cechy demograficznej w strukturze całej populacji internautów. Na uwagę zasługuje natomiast nadreprezetnacja osób mieszkających w największych miastach (500 tys.+). Pomimo, iż stanowią jedynie 12,2% ogółu użytkowników tej kategorii, to w ich przypadku mamy do czynienia z nadpreprezentacją, wyrażoną przez Affinity Index wynoszący 103,2.
Najliczniejszą grupą wiekową tworzą w omawianej kategorii osoby pomiędzy 30 a 39 rokiem życia. Odpowiadają oni za 19,8% odwiedzających serwisy i aplikacje VOD i OTT, również wskaźnik AI świadczy w ich przypadku o nadreprezentacji w stosunku do populacji (108,1).
Medium dla studentów
To uczniowie i studenci, spośród wszystkich grup zawodowych reprezentowanych w badaniu, stanowią najwyższy odsetek odbiorców VOD i OTT, wynoszący 19,3%. Affinity Index sięga w ich przypadku 106, wskazując na nadreprezentację względem populacji. Drugą najliczniejszą grupą w tej kategorii serwisów i aplikacji są emeryci – ich udział wynosi 13,7%. W ich przypadku możem jednak mówić o niedoreprezentacji, ponieważ wskaźnik AI nie sięga 100.