Analizy

Wrześniowe poruszenie w edukacji

Wrzesień kojarzy się przede wszystkim z końcem wakacji i rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego. To dobra okazja, aby przypatrzeć się bliżej kategorii tematycznej „Edukacja” i przeanalizować oglądalność stron i aplikacji służących uczniom, rodzicom i nauczycielom.

Analiza przygotowana na bazie wyników badania Mediapanel objęła okres od 12 czerwca do 10 września 2023.

Naturalna sezonowość

Analiza całej kategorii „Edukacja” w omawianym okresie potwierdza w danych to, co podpowiada intuicja – począwszy od ostatniego tygodnia czerwca cała kategoria notuje znaczące spadki, zarówno jeśli chodzi o liczbę Realnych Użytkowników i odsłon, jak też spędzany na stronach i w aplikacjach edukacyjnych czas (wskaźniki ATS oraz Time). Największy spadek obserwujemy w przypadku odsłon (Views), gdzie pomiędzy ostatnim tygodniem szkoły a pierwszym tygodniem wakacji wynik dla kategorii zmalał o 60,1%. Również w obrębie wskaźnika określającego łączny czas spędzony na przeglądaniu stron z omawianej kategorii (Time) mamy do czynienia ze znaczącym spadkiem, bo aż 31,4 -procentowym. Ponowny wzrost wyników następuje przed rozpoczęciem roku szkolnego, a więc począwszy od przedostatniego tygodnia sierpnia. Ponownie jest on najbardziej dostrzegalny w przypadku wskaźników Views oraz Time.

 

 

 

 

 

 

 

Porównanie tygodni wakacyjnych (26.06-03.09) z pierwszym tygodniem roku szkolnego 4-10.09 daje imponujące wzrosty. Rekordowy, bo aż o 275,8% obserwujemy w obrębie liczby odsłon, natomiast kolejny – dla wskaźnika Time (o 119,1%). Średni czas na użytkownika (ATS) rośnie w tym okresie o 77,3%, natomiast liczba użytkowników (RU) - o 26,5%.

Dzienniczki i internetowa encyklopedia

W skład kategorii „Edukacja” wchodzą m.in. portale edukacyjne, popularne wśród uczniów ściągi, fora edukacyjne czy strony zawierające informacje o kursach i szkoleniach. Jednak jak pokazuje ranking TOP 5 brandów z tej kategorii, najpopularniejsze są strony, na których można znaleźć przydatne informacje (serwisy edukacyjne Google, Wikipedia), opracowania (bryk.pl) oraz elektroniczne dzienniczki (Librus i Vulcan).

 

W skład brandu Google wchodzą m.in. aplikacje Google Classroom czy Tłumacz Google. Ponieważ zarówno usługi Google, jak i Wikipedia są powszechnie używane nie tylko przez uczniów, w dalszej analizie skupiliśmy się na kanałach mediowych jednoznacznie związanych ze szkołą, a więc na dzienniczkach Vulcan i Librus oraz na serwisie bryk.pl.

Rekordowe wzrosty w Czasie (Time)…

Podobnie, jak w przypadku całej kategorii, również dla analizowanych mediów istotną różnicę pomiędzy wakacjami a pierwszym tygodniem szkoły obserwujemy w obrębie wskaźnika Time. Największy wzrost czasu w tygodniu 4-10.09 w stosunku do średniej tygodniowej za okres 26.06 – 3.09 miał miejsce w przypadku dzienniczków Librus (2008,8%) i Vulcan (795,3%). Bryk.pl odnotował wzrost o 243,3% w stosunku do średniej.

Wyniki dla brandów librus.pl i bryk.pl obejmują serwisy www, natomiast dla VULCAN – stronę www + aplikację.

…i liczbie odsłon


Wskaźnik Views również wzrósł szczególnie istotnie w przypadku dzienniczka Librus - liczba odsłon w pierwszym tygodniu roku szkolnego zwiększyła się w stosunku do średniej z tygodni wakacyjnych o 1357,1%. Użytkownicy dzienniczka Vulcan wygenerowali w tym czasie 754,4% więcej odsłon niż średnio w wakacje, a dla serwisu bryk.pl wzrost ten wyniósł 114,2%.

Wyniki dla brandów librus.pl i bryk.pl obejmują serwisy www, natomiast dla VULCAN – stronę www + aplikację.

Użytkownicy wrócili szkół i... na strony z edukacją


Z danych wynika wyraźnie, że rok szkolny rozpoczął się już na dobre, a użytkownicy dzienniczków i serwisu bryk.pl wrócili do nich po wakacyjnej przerwie. Ponownie porównaliśmy wyniki tygodnia 4-10.09 ze średnią tygodni od 26.06 - 3.09. Librus odotował wzrost liczby Realnych Użytkowników o 320,7%, Vulcan o 290%, natomiast bryk.pl – o 31,6%.

Wyniki dla brandów librus.pl i bryk.pl obejmują serwisy www, natomiast dla VULCAN – stronę www + aplikację.