![](/media/filer_public_thumbnails/filer_public/3e/ab/3eabc76b-3ec2-42ee-af3b-cd7e544e16d2/edukacja_cover_mediapanel.png__800x350_q85_crop_subsampling-2.png)
Wrześniowe poruszenie w edukacji
Wrzesień kojarzy się przede wszystkim z końcem wakacji i rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego. To dobra okazja, aby przypatrzeć się bliżej kategorii tematycznej „Edukacja” i przeanalizować oglądalność stron i aplikacji służących uczniom, rodzicom i nauczycielom.
Analiza przygotowana na bazie wyników badania Mediapanel objęła okres od 12 czerwca do 10 września 2023.
Naturalna sezonowość
Analiza całej kategorii „Edukacja” w omawianym okresie potwierdza w danych to, co podpowiada intuicja – począwszy od ostatniego tygodnia czerwca cała kategoria notuje znaczące spadki, zarówno jeśli chodzi o liczbę Realnych Użytkowników i odsłon, jak też spędzany na stronach i w aplikacjach edukacyjnych czas (wskaźniki ATS oraz Time). Największy spadek obserwujemy w przypadku odsłon (Views), gdzie pomiędzy ostatnim tygodniem szkoły a pierwszym tygodniem wakacji wynik dla kategorii zmalał o 60,1%. Również w obrębie wskaźnika określającego łączny czas spędzony na przeglądaniu stron z omawianej kategorii (Time) mamy do czynienia ze znaczącym spadkiem, bo aż 31,4 -procentowym. Ponowny wzrost wyników następuje przed rozpoczęciem roku szkolnego, a więc począwszy od przedostatniego tygodnia sierpnia. Ponownie jest on najbardziej dostrzegalny w przypadku wskaźników Views oraz Time.
![](/media/filer_public/e8/3d/e83d7c7c-a220-4e00-8174-000d1229baab/edukacja_23_ru.png)
![](/media/filer_public/e4/98/e4980a77-efb1-42f0-ad67-b6342905e6dc/edukacja_23_views.png)
![](/media/filer_public/e3/09/e3094acd-da73-420c-8a41-59193b24dbff/edukacja_23_time.png)
![](/media/filer_public/25/62/25621125-9a36-4595-a70c-685853037507/edukacja_23_ats.png)
Porównanie tygodni wakacyjnych (26.06-03.09) z pierwszym tygodniem roku szkolnego 4-10.09 daje imponujące wzrosty. Rekordowy, bo aż o 275,8% obserwujemy w obrębie liczby odsłon, natomiast kolejny – dla wskaźnika Time (o 119,1%). Średni czas na użytkownika (ATS) rośnie w tym okresie o 77,3%, natomiast liczba użytkowników (RU) - o 26,5%.
Dzienniczki i internetowa encyklopedia
W skład kategorii „Edukacja” wchodzą m.in. portale edukacyjne, popularne wśród uczniów ściągi, fora edukacyjne czy strony zawierające informacje o kursach i szkoleniach. Jednak jak pokazuje ranking TOP 5 brandów z tej kategorii, najpopularniejsze są strony, na których można znaleźć przydatne informacje (serwisy edukacyjne Google, Wikipedia), opracowania (bryk.pl) oraz elektroniczne dzienniczki (Librus i Vulcan).
![](/media/filer_public/9a/5a/9a5a90a4-c396-46cf-bbc0-ab8e40250919/top5.jpg)
W skład brandu Google wchodzą m.in. aplikacje Google Classroom czy Tłumacz Google. Ponieważ zarówno usługi Google, jak i Wikipedia są powszechnie używane nie tylko przez uczniów, w dalszej analizie skupiliśmy się na kanałach mediowych jednoznacznie związanych ze szkołą, a więc na dzienniczkach Vulcan i Librus oraz na serwisie bryk.pl.
Rekordowe wzrosty w Czasie (Time)…
Podobnie, jak w przypadku całej kategorii, również dla analizowanych mediów istotną różnicę pomiędzy wakacjami a pierwszym tygodniem szkoły obserwujemy w obrębie wskaźnika Time. Największy wzrost czasu w tygodniu 4-10.09 w stosunku do średniej tygodniowej za okres 26.06 – 3.09 miał miejsce w przypadku dzienniczków Librus (2008,8%) i Vulcan (795,3%). Bryk.pl odnotował wzrost o 243,3% w stosunku do średniej.
![](/media/filer_public/cc/f3/ccf354f8-580b-4af5-b253-57c0c3844749/librus_time.png)
Wyniki dla brandów librus.pl i bryk.pl obejmują serwisy www, natomiast dla VULCAN – stronę www + aplikację.
…i liczbie odsłon
Wskaźnik Views również wzrósł szczególnie istotnie w przypadku dzienniczka Librus - liczba odsłon w pierwszym tygodniu roku szkolnego zwiększyła się w stosunku do średniej z tygodni wakacyjnych o 1357,1%. Użytkownicy dzienniczka Vulcan wygenerowali w tym czasie 754,4% więcej odsłon niż średnio w wakacje, a dla serwisu bryk.pl wzrost ten wyniósł 114,2%.
![](/media/filer_public/fa/51/fa51ef78-eadc-438c-b3da-22955262f794/librus_views.png)
Wyniki dla brandów librus.pl i bryk.pl obejmują serwisy www, natomiast dla VULCAN – stronę www + aplikację.
Użytkownicy wrócili szkół i... na strony z edukacją
Z danych wynika wyraźnie, że rok szkolny rozpoczął się już na dobre, a użytkownicy dzienniczków i serwisu bryk.pl wrócili do nich po wakacyjnej przerwie. Ponownie porównaliśmy wyniki tygodnia 4-10.09 ze średnią tygodni od 26.06 - 3.09. Librus odotował wzrost liczby Realnych Użytkowników o 320,7%, Vulcan o 290%, natomiast bryk.pl – o 31,6%.
![](/media/filer_public/a1/4b/a14ba41d-e14c-498c-9c9c-7a702af23104/librus_ru.png)
Wyniki dla brandów librus.pl i bryk.pl obejmują serwisy www, natomiast dla VULCAN – stronę www + aplikację.