Analizy

Zakupy zagraniczne, produkty używane i płatności Blikiem: raport „E-commerce w Polsce 2024”

Odsetek polskich internautów, którzy kupują online, utrzymał się na poziomie zbliżonym do tego sprzed roku. Obecnie jest to 78%, przy czym więcej badanych niż w poprzedniej fali badania, bo 36%, korzysta z serwisów zagranicznych. Dużą popularnością cieszą się też produkty używane – asortyment z drugiej ręki kupiło kiedykolwiek aż 61% respondentów. Na rynku ukazał się właśnie raport „E-commerce w Polsce 2024”, nakreślający obraz rodzimego rynku e-zakupów. Partnerami merytorycznymi wydania są Polskie Badania Internetu oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Pobierz raport

 

Odsetek polskich internautów, którzy kupują online, utrzymał się na poziomie zbliżonym do tego sprzed roku. Obecnie jest to 78%, przy czym więcej badanych niż w poprzedniej fali badania, bo 36%, korzysta z serwisów zagranicznych. Dużą popularnością cieszą się też produkty używane – asortyment z drugiej ręki kupiło kiedykolwiek aż 61% respondentów. Na rynku ukazał się właśnie raport „E-commerce w Polsce 2024”, nakreślający obraz rodzimego rynku e-zakupów. Partnerami merytorycznymi wydania są Polskie Badania Internetu oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.Jak wynika z tegorocznej fali badania, odsetek polskich e-konsumentów ustabilizował się i oscyluje obecnie na poziomie niemal 80% (79% w 2023r. i 78% w 2024r.). Względem roku ubiegłego nie zmienił się też udział badanych, którzy dokonują zakupów na rodzimych stronach. Istotnie, bo o 6 p.p., wzrosła natomiast popularność sklepów zagranicznych. Temu interesującemu zjawisku poświęcono w najnowszej edycji raportu szczególną uwagę.

Chińska ofensywa

Zapytaliśmy internautów o znajomość poszczególnych serwisów zagranicznych. Okazało się, że czołówkę zdominowały azjatyckie marketplace’y, przy czym najlepiej rozpoznawalna jest platforma AliExpress (87% wskazań, na równi z serwisem Amazon). Na podium znalazło się także Temu, rozpoznawane przez 80% ankietowanych. Wysoka pozycja tego serwisu, który na polskim rynku działa zaledwie od roku, jest prawdopodobnie wynikiem intensywnej kampanii reklamowej. Temu pochwalić się może także dobrym wynikiem, jeśli chodzi o wydatki internautów – zgodnie z ich deklaracjami, na zakupy w tym serwisie w ciągu ostatniego roku wydali oni średnio 536 zł, nieznacznie mniej niż na Amazonie (566 zł). Chiński marketplace osiąga także wysoką pozycję, jeśli chodzi o częstotliwość dokonywanych na nim zakupów.
 

Drugie życie produktów z drugiej ręki

Kolejnym trendem, któremu poświęciliśmy w tegorocznym raporcie szczególne miejsce, jest rosnąca popularność zakupów produktów używanych. Z tej formy e-commerce’u korzysta już co szósty badany. Re-commerce dotyczy najczęściej odzieży (79%) oraz książek, płyt i filmów (71%). Internauci kupujący produkty z drugiej ręki najchętniej robią to na Allegro, tam też wydają największe kwoty (średnio 1112 zł na przestrzeni ostatniego roku). Największa grupa badanych (56%) korzysta z Vinted.
 

Blik liderem płatności

W tym roku po raz pierwszy najpopularniejszą formą płatności za e-zakupy został Blik (68%), wyprzedzając w tym zakresie szybki przelew przez serwis płatności (64%) oraz kartę kredytową (43%). Blik jest szczególnie często wykorzystywany przez najmłodszych badanych – w grupie 15-24-latków osiągnął odsetek wskazań na poziomie 86%, a wśród osób w wieku 25-34 lat – 82%.
 

 

Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2024” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów, działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska.

O raporcie

Celem badania, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „E-commerce w Polsce 2024” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badano m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1546 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano pomiędzy 12 a 18 sierpnia 2024 roku.